Montag, 2. März 2009

Onze mening over Berlijn & Mauerpark.

Wat vonden we van Berlijn?

Jolyn&Alyssa: Als we nu terug kijken op de week Berlijn vond ik het echt een super week! lysenlyninberlijn-1Aangezien we niet veel opdrachten moesten doen voor ons profiel werkstuk, en gewoon lekker alles konden bekijken vonden we dat erg leuk. Het minderen was dat het de eerste dagen slecht weer was. De eerste dag zijn we eerst door een groot deel van Berlijn gelopen en hebben we allemaal iets verteld over een bepaalde plek. Het was wel leuk om alles zo te kunnen zien. Daarna zijn we de rijkstaak in geweest. Vanuit de koepel had je een erg mooi uitzicht over Berlijn. ‘S avonds hadden we zelf de tijd om te eten. De volgende dag gingen we eerst naar het museum the story of Berlin, het was op zich best een leuk museum omdat er veel dingen waren waar je in kon en waar je aan mocht zitten. Daarna gingen we naar het Sony centrum, waar we even wat vrijetijd hadden. Daarna gingen we naar het film museum, dat vond ik het leukste museum dat we gezien hebben. in het begin was een grote spiegel kamer, en het was erg raar en bijzonder erin te lopen. In het museum lieten ze zien hoe alles in de film wereld was begonnen van de eerst camera’s en eerste echt beroemde actrices tot de nieuwste uitvindingen en de beroemdste actrices uit die tijd. ‘S avonds werden we ergens gedropt waar ze veel gezellige restaurantjes hadden daarna hebben we nog een wandeling gemaakt langs een paar mooie gebouwen. De volgende dag moesten we zelf op stap, wekregen allemaal een plaatsje toegewezen waar we zelf de weg naar moesten vinden en waar we ons plekje moesten onder zoeken en mensen moesten interviewen. Dit vond ik de leukste opdracht omdat je lekker zelfstandig door Berlijn kon lopen en zelf op je gemakje dingen kon bekijken. Onze plek was het mauerpark maar het was lastig te vinden, want wij waren zelf op zoek naar het laatste stukje van de muur. Maar het bleek dat die niet in het mauerpark stond maar ergens er in de buurt. Dus eerst zijn we naar het laatste stukje van de muur geweest daar hebben we veel foto’s gemaakt en daarna naar het mauerpark zelf. Toen moesten we uiteindelijk weer terug naar een afgesproken plek en daarna gingen we naar het Jodenmuseum waar we een Nederlandse rondleidster hadden, wat we erg fijn vonden zodat we alles goed konden verstaan. Daarna zijn we naar het Holocaust geweest, en hadden we even tijd om daar doorheen te lopen. ’S Avonds gingen we naar een bioscoop. Al met al vond ik het een super week, en heb ik veel van Berlijn kunnen zien. Van te voren had een heel triest beeld van Berlijn, dat is nu wel bijna helemaal weg. Ik vond wel dat je nog heel erg goed het verschil tussen oost en west Berlijn kon zien.

Eerste indruk van het Mauerpark?

Alyssa: Na eerst de verkeerde kant opgelopen te zijn en ons op een gegeven moment af te vragen wanneer we nou eindelijk iets van een park zouden zien, toen de kaart er maar bij gepakt hebben en ons realiseerde dat we helemaal verkeerd zaten, we de weg gezocht hebben hoe we dan wél bij het Mauerpark kwamen en het onderweg nog aan wat mensen gevraagd te hebben, hebben we het toch wel gevonden! Mijn eerste indruk was toen, is dit het? Het ziet er heel gewoontjes uit en als je de geschiedenis enzovoort van het park niet weet is het gewoon een park waar mensen kunnen komen. We hebben toen een beetje rondgelopen en aan wat mensen wat gevraagd en toen we die dingen hoorde kreeg ik wel een ander idee bij het Mauerpark, vooral toen iemand ons vertelde dat hier in de zomer ook vaak feesten zijn, wat natuurlijk veel jongeren trekt, zag ik het wel voor me lekker op een warme zomer dag in zo’n groot park met muziek en vrienden, is dat natuurlijk super gezellig! En ik denk ook wel dat als ik in Berlijn zou wonen en niet te ver van het Mauerpark vandaan dat ik er ook wel vaak zou komen om een beetje te hangen met vrienden ofzo, vooral in de zomer. En als je dan ook wat meer over het park te weten komt en waarom het ook Mauerpark heet, want zo noem je een park ook niet zomaar, is het eigenlijk ook weer niet zomaar een park.

Jolyn: Toen we er waren wisten we eerst niet zo goed of we het goed hadden omdat wij zelf dachten dat in het park ook het laatste stukje van de muur zou staan en dat er echt dingen te zien waren. Maar het was eigenlijk een dood gewoon park met een grootgras veld en hier en daar wat bankjes en ernaast was een groot sportstadion. Aan de zijkant van het park stond lynenlysberlijnwel een muur maar die was later gebouw als aandenken, deze muur was helemaal vol gekladderd met graffiti (wat ook toegestaan was). Ik had meer van het park verwacht, het enige leuke vond ik wel de ‘’nep muur’’ die er stond.

We hebben een paar mensen ondervraagt die in het park waren. Bij de eerste man die we ondervraagden vroegen we, of dit het enige deel van de muur was, de man lachte ons een Beetje uit en zei dat dit helemaal niet de muur was. Daarna begrepen we het pas goed. In het park worden wel veel groten feesten gegeven(daar heb ik later filmpjes van gezien). Verder waren er wat kinderen aan het voetballen er zaten er een aantal mensen op de schommels die naast de ‘’muur’’ geplaatst zijn.

Wat voor een mensen kom in het park?

Alyssa&Jolyn: Toen we in het Mauerpark rondliepen was het niet super druk, het was natuurlijk ook maar gewoon een doordeweekse dag rond de middag en niet super weer. En waren toen wat moeders met kinderen die op een bankje bij het speeltoestel zaten te praten terwijl hun kinderen leuk aan het spelen waren, wat oudere mensen die er rond liepen, iemand die ze hond aan het uitlaten was, wat joggers, dus ik denk dat er gewoon allerlei soorten mensen komen, het is wel een park voor iedereen en ik denk als je een keer terug zou gaan in de zomer dat je er dan veel meer mensen zult treffen ook meer jongeren want die waren er nu niet echt. En ik zou als ik ooit nog een keer in Berlijn zou zijn en het was wat mooier weer en ik zat er niet te ver vandaan ik nog wel even langs het Mauerpark gaan.

User Status

Du bist nicht angemeldet.

Aktuelle Beiträge

de film 'Der Tunnel'...
Wij hebben in berlijn het mauerpark bezocht, als opdracht....
jolynalyssa - 11. Mär, 13:17
Onze mening over Berlijn...
Wat vonden we van Berlijn? Jolyn&Alyssa: Als we...
jolynalyssa - 2. Mär, 16:40
Ich kann kein nierderländisch,...
Ich kann kein nierderländisch, sehr schade.
deprifrei-leben - 2. Mär, 16:13
Wat is de Berlijnse Muur...
De Berlijnse muur scheidde van 13 augustus 1961 tot...
jolynalyssa - 2. Mär, 16:11
welke mensen werken/wonen/komen...
Vrijdag 3 Oktober 2008 waren wij in Berlijn bij het...
jolynalyssa - 2. Mär, 15:02

Links

Suche

 

Status

Online seit 5642 Tagen
Zuletzt aktualisiert: 11. Mär, 13:17

Credits


Profil
Abmelden
Weblog abonnieren